Vargen manifesteras i Rättvik nu på lördag

2011-08-16 |

Foto: Naturvårdsverket. En i Gällivare infångad varg släpps ut någonstans i sydöstra Dalarna

En nationell manifestation för vargen arrangeras i Rättvik kommande helg.
– Vi känner att hatet mot vargen är stort i Dalarna och Värmland. Vi vill ta debatten och sprida kunskaper. Därför valde vi Rättvik, säger Sanna Cronhielm - en av arrangörerna till dt.se
Två gånger tidigare har manifestationen En dag för vargen arrangerats av Wolf Army Sweden, Nordulv, APU/Anti Pouching Unit, Låt vargen leva och Djurens Vänner i Västmanland.

Svenska Rovdjursföreningen ingår inte i arrangörsstaben men finns ändå med i Rättvik på lördag. Östergötlands regionansvarige Sven-Olov Löfgren deltar i det föreläsningspaket som intresserade kan ta del av i Rättviksparken efter själva manifestationen. Sven-Olof berättar om förebyggande åtgärder mot vargangrepp på tamdjur, ett arbete som han är en viktigt kugge i runt om i varglänen.
Olof Trostén från Svenska rovdjursföreningen kommer att berättar om föreningens verksamhet.
Örebro och Stockholm är platser för tidigare manifestationer.
Ä Vi upplever att hatet mot vargen är stort i Dalarna. Vi vill med detta ta diskussionen direkt med dalfolket. Vi vill också ut i landet, eftersom det är där vargarna finns, säger Sanna Cronhielm till tidningen.
Dagen börjar med att deltagarna samlas i centrala Rättvik. Klockan 14 går man genom samhället till Rättviksparken där en rad intressanta föreläsningar kommer att hållas.
Alla är välkomna att delta och lyssna.