Tre fårattacker inom en vecka i Skåne - Viltskadecenter ville ha jakt redan efter två

2013-08-11 |

Natten till lördagen slog en varg i Skåne till igen. Den här gången dog fyra får i en hage i Ingelstorp öster om Ystad. Att det är varg som dödat fåren råder ingen större osäkerhet om. Däremot kan man inte säga något om det är samma varg som tidigare i veckan dödade får söder om Hörby och nordost om Sjöbo med några dagars mellanrum.
Redan i fredags förordade Viltskadecenter skyddsjakt på vargen i ett remisssvar till Naturvårdsverket.

I veckan dog nio får i Östra Sallerup söder om Hörby och under natten till tisdagen dödades sex får och två skadades i Fränninge nordost om Sjöbo. De två första fårhagarna ligger drygt en mil från varandra och därmed klart inom samma geografiska område, medan den senast inte är lika självklart kan sägas vara samma varg som i Sjöbo.
Ä Sannolikt är det samma varg, men vi kan förstås inte säga något med säkerhet. Det är viktigt för oss att kunna identifiera vilken individ det rör sig om och vi kommer att intensifiera letandet efter spillning eller andra spår så att vi kan ta DNA-prov. Vi tar gärna emot tips från allmänheten om man hittar vargspillning i det här området, säger Bertil Nilsson, rovdjurshandläggare på Länsstyrelsen Skåne.
LRF i Skåne ansökte tidigare i veckan hos Naturvårdsverket om skyddsjakt på vargen.

I ett yttrande i torsdags avrådde Länsstyrelsen Skåne från skyddsjakt medan Viltskadecenter tillstyrkte jakt i sitt yttrande i fredags.