RovjursNotiser

2011-04-06 |

Om en månad får vi lösningen på vargproblemet
Sågverkskungen Karl Hedin ger sig in i vargdebatten och säger sig ha en lösning på problematiken.
Karl Hedin är förutom trävaruhandlare både skogsägare och mångårig jägare. 50 djur till och han är med i 1000-klubben.
Han hävdar att han har en lösning på vargproblemet som upprör i många läger. Lösningen presenterar han i en bok som kommer ut i maj.
- Vargfrågan engagerar inte bara jägarkåren och naturvårdarna. Den berör också de som brukar skogen, skogsägare och glesbygden överhuvudtaget, säger han till Dala-Demokraten.
Vad lösningen består av vill han dock inte avslöja

LRF vill ha skottpengar på vildsvin 26 mars
Staten borde införa skottpengar på vildsvin, tyckte en motionär vid LRF Mälardalens regionstämma som hölls under fredagen.
Enligt motionären borde skottpengarna uppgå till 2 500 kronor per gris. Regionstyrelsen har i ett svar till motionären meddelat att man undersöker möjligheten att införa skottpengar på vildsvin. Tanken är nu att skicka motionen vidare till LRF:s riksförbundstämma i maj för vidare behandling. Rovdjur var en fråga som debatterades genom flera motioner under stämman.

Möjlig varg observerad  Skåne
24 mars
Berit Frid är helt övertygad om att hon såg en varg som korsade vägen utanför Arkelstorp.
-Den gick i så sakta mak att jag är 110 procent säker på att det var en varg. Jag var helt fascinerad så jag tänkte inte ens på att ta en bild med mobilen, berättar Berit Frid för Kristianstadsbladet.Enligt vargforskaren Jens Karlsson, vid Grimsö forskningsstation, är det möjligt att hon kan ha sett en varghane. Och han menar att vargobservationer kommer att bli vanligare i Skåne alltefersom vargstammen ökar.
Den senaste säkerställda observationen av en varghane i Skåne gjordes år 2009.

Vänsterpartist vill ändra jakttiden på lodjur 17 mars
Riksdagsledamot för Vänsterpartiet Jens Holm är kritisk till att lodjursjakten bedrivsunder lodjurens parningstid. Han menar att jakttiden strider mot art- och habitatdirektivet.
Han vill nu veta om miljöminister Andreas Carlgren (C) avser att att verka för en ändring av jakttiden för lodjur.

25 havsörnar inräknade runt Mälaren 7 mars
I helgen har det räknats havsörn vid Mälaren och Hjälmaren och fågelskådarna har då räknat in ungefär 125 havsörnar vid de två sjöarna.
Det har också rapporterats in sex, sju kungsörnar under lördagens räkning.Antalet observerade havsörnar är bland det mesta under räkningens 11-åriga historia och observationerna är spridda över hela området.
När både Mälaren och Hjälmaren är islagda är havsörnens förekomst beroende av att fiskrester från yrkesfiskarna lämnas till örnarna.
Detta syns tydligt vid ön Valen i Hjälmaren, där som mest 34 havsörnar noterades samtidigt.

Varg rev älg i Forssa utanför Flen - 24 feb
Den varg som siktats i närheten av Harpsund i tisdags rev i går en älg i Forssa utanför Flen.
– Med största sannolikhet är det samma varg, säger rovdjursspåraren Alf Lettersjö.Relativt omgående stod det klart för spåraren Alf Lettersjö att det hade pågått en jakt i området. Antagandet bekräftades en halvtimme senare, vid halv tio på förmiddagen, då en död älgko hittades på en tomt intill ett fritidshus.

Bardot arg på svensk vargjakt
Den franska skådespelerskan och djurvännen Brigitte Bardot är upprörd över den svenska vargjakten. I ett brev till miljöminister Andreas Carlgren kräver hon ett stopp, skriver nyhetsbyrån AFP.
Licensjakten började den 15 januari och får pågå till den 15 februari. På tisdagen återstod en varg att skjuta, av 20 tillåtna.
Bardot har tidigare bland annat skrivit till danska drottning Margrethe för att protestera mot jakten på grindval på Färöarna.

Inga vargvalpar sätts ut i år
Även om det skulle finnas vargvalpar att sätta ut är chansen liten att det kan ske i Västra Götaland under 2011. Den slutsatsen drar Robert Andersson, rovdjursansvarig på länsstyrelsen.
Västra Götaland ska rapportera in lämpliga områden att sätta ut vargar i till Naturvårdsverket. Dels två vargrevir som kan ta emot vargvalpar, dels två andra områden som kan vara lämpliga för nya vuxna djur. Men i länet finns ingen vargtik försedd med sändare och då går det inte att placera ut någon valp enligt Robert Andersson. Man måste kunna se var en vargtik ligger stilla med en kull om en ny valp ska kunna placeras där och då krävs sändare. Att förse en varg med sändare kostar cirka 100 000 kronor och då måste de pengarna fram.

Ryska uppfödningar istället för svenka djurparksvargar
Jordbruksverket  sneglar nu på ryska varguppfödningar istället för svenska djurparksvargar.
Den svenska vargstammen kan därmed få genetisk förstärkning redan i år trots att djurparkerna sagt nej till att överlämna vargar för utsättning redan i vår.
I Ryssland finns ett område där vargar föds upp med liten mänsklig kontakt för att sedan kunna släppas ut i det vilda.
För en flytt måste en rad frågor lösas, smittskyddet bland annat.

Nya revir på Vargwebben

De vargar som nyligen försetts med GPS-sändare finns nu också på Sveriges lantbruksuniversitet Vargwebb där vargarnas position anges bara en gång per dygn, något som inte alla jägare uppmärksammat.
Reviren på Vargwebben: Homna, Tenskog, Tandsjö och Riala.
Vargwebben

Skabbangripen varg mellan två stolar
En svårt skabbangripen varg har filmats vid Finngärds fäbodar på gränsen mellan Dalarna och Gävleborg. Vargen är i mycket dåligt skick, men länsstyrelserna står handfallna.
– Vi kan inte besluta om skyddsjakt på grund av att vargen har skabb, säger Stig-Åke Svensson, miljövårdsdirektör på länsstyrelsen i Dalarna.Han hänvisar till rådande lagstiftning som inte medger att länsstyrelsen beslutar om att den svårt sjuka vargen ska avlivas.
Men i princip är det fritt fram för vem som helst att avliva vargen, oavsett om vargen inte är på den egna marken eller inte.

Skoter förföljde lofamilj i Nordmaling - 5 feb
En naturbevakare under inventering av lo upptäckte att en skoter kört efter en lofamilj. Djuren har förföljts i mer än fem kilometer.
- Ett klart jaktbrott, säger polisen.

Ann Dahlerus
ann.dahlerus@rovdjur.se