Rovdjursföreningen utfäster belöning till den som avslöjar tjuvjägarna i Sälen

2012-01-20 |

Foto: Naturvårdsverket. Varghannen strax innan han sövs vid infångandet i december. Nästan tillbaka i Idre träffad han på tjuvjägare i Sälen.

Svenska Rovdjursföreningen utfäster en belöning på 100 000 kronor till den som kan lämna upplysningar om tjuvjakten på varghanen i Sälen förra helgen som leder fram till att tjuvjägarna grips och ger en fällande dom.
Polisen är förtegen om detaljer från jakten, men klart är att tjuvjägarna använt snöskoter och att sändarhalsbandet har skurits av och medvetet gömts under bron vid Fulunäs där Görälven och Västerdalälven möts en bit norr om Sälens by.

Placeringen av halsbandet är en klar markering från tjuvjägarna att vargen är dödad illegalt.
Varghanen flyttades i december tillsammans med sinn finskrysk tik från Idreområdet till Tiveden. Vargparet påbörjade genast vandringen tillbaka till Idre. Hanen var alltså nästan tillbaka i reviret som paret hade etablerat i Idreområdet.
Platsen där varghanen dödades ligger i ett område som för det mesta är anmärkningsvärt vargtomt. Vilket det inte borde vara med tanke på alla vargrevir som finns runt omkring området. Varför det inte blir några nya etableringar av varg i området kan man bara spekulera i.
Då och då dyker det upp varg men dessa försvinner lika snabbt.
Tjuvjakten i Sälen har många likheter med tjuvjakten på sjön Fansen i Gävleborgs län förra vinter. Med skoter körde tjuvjägarna ikapp och på vargen ute på sjön. Svårt skadad slogs den sedan ihjäl. Den vargen hittades av en slump av några som passerade platsen. Tre män från trakten har suttit häktade för tjuvjakten misstänkta för grovt jaktbrott och medhjälp. Inom två veckor kommer ett åtal att lämnas in.
Det var allmänheten som styrde in polisen på rätt spår i Fansenfallet.
-Vi hoppas att vår belöning kommer att bidra på samma sätt i det fallet, säger Rovdjursföreningens ordförande Roger Olsson.

Dokument för nedladdning!

Belöning.pdf