Nytt nummer av Våra Rovdjur

2021-07-02 |

Omslaget till nummer två av Våra Rovdjur

I det senaste numret av vår medlemstidning kan du läsa om den höga andel missbildningar som hittats hos varghanar efter licensjakten, om hur rovdjursvänner har blivit utsatta för hot och trakaserier och om ett fantastiskt möte med en snöleopardsfamilj - och mycket mer!

I obduktionsrapporten från Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) över vargarna som dödades i licensjakten 2021 går det att läsa att hela 41 procent av varghanarna hade en medfödd missbildning som kallas kryptorkism. Missbildningen innebär att en eller båda testiklarna ligger kvar i bukhålan och har alltså inte vandrat ner till pungen.

Våra Rovdjur har intervjuat Linda Laikre, professor i populationsgenetik vid Stockholms universitet, om hur hon ser på den höga andelen hanvargar med denna missbildning:

- Min uppfattning är att den höga andelen kryptorkism som observerats är mycket oroande. Kryptorkism anses ärftligt och hög förekost av ärftliga sjukdomar och defekter är att vänta med tanke på den höga inavelsnivån i beståndet som länge förelegat. Detta är något som bevarandegenetiker varnat för under många år, säger Linda Laikre.

Du kan läsa hela artikeln som pdf här

Flera rovdjursengagerade har delat med sig av sina upplevelser av hot, trakasserier och hatyttringar i tidskriften. Redaktionen har genom åren fått ta del av vittnesmål om hur utsatta medlemmar är, inte minst på senare tid där digital kommunikation kommit in på arenan.

Svenska Rovdjursföreningen fördömer hot, trakasserier och kränkningar. De är helt oacceptabla. Styrelsen tar avstånd från sådant beteende oavsett från vilket håll och vilka parter i rovdjursdebatten det kommer, det hör inte hemma någonstans.

Läs artikeln i tidskriften, bli medlem nu!

Att befinna sig sittandes balanserande på en bergsbrant 4 200 meter över havet med en isande vind som får temperaturen att kännas som minus 30 grader Celsius var tufft. Följ med Vikram Singh på ett ovanligt äventyr där han möter en snöleopard med familj i Himalaya, exklusivt publicerat i senaste numret av Våra Rovdjur!

Du kan även läsa innehållsförteckningen i nummer två, ledaren från vår ordförande Magnus Orrebrant, nämda artikel om den höga förekomsten av missbildningar i den skandinaviska vargstammen, om att det inte tagits någon naturhänsyn när de nya jakttiderna klubbades, om att det är tufft för världens uttrar och om politikermöte och rovdjursstängsling