Norge står inför den största björnslakten i modern tid - maxgräns på 212 djur införs

2011-06-17 |

Foto: Hans Ring Norge skall skjuta ner sin björnstam till max 212 individer. Främst är det björnhanar som skall dödas. Enligt politikerna ställer de till med flest skador på tamdjur.

I hela Norge skall det finnas bara 212 björnar, jo du läste rätt, 212 björnar som max.
Partierna i norska Stortinget kom sent torsdag kväll överens om en lösning av norsk rovdjurspolitik, och då främst björn. Övriga rovdjur ligger kvar på 2004 års uppgörelse tills vidare.

Uppgörelsen innebär en övre gräns för antalet björnar i Norge. Instrumentet är att det skall finnas 1,5 björnhane på 6,5 björnhonor. Detta ska ge maximalt 212 björnar.
- Det är vandrande björnhannar som ställer till med stora skador på betande djur. En minskning av antalet björnhanar kommer att leda till minskade skador på boskap och får, säger centerns Erling Sande.

Fremskrittspartiets Ketil Solvik-Olsen säger att den nya rovdjurspolitik kommer att skapa större trygghet för de boende och husdjur som lever i rovdjursutsatta områden.
- Nu är det dags för den största björnjakten i modern tid, säger han.
Jordbruksministern Lars Peder Break, senterpartiet, är mycket nöjd med att man nu kommit i mål och nått enighet i förhandlingarna.
- Det har tagits hänsyn till populationssiffror och förvaltning. Om senterpartiet  hade fått bestämma själva , skulle vi ha gått ännu längre, men jag tycker det är viktigt att vi har en bred bas för detta avtal, säger Break.
Diskussionerna om rovdjurspolitiken återupptogs i tisdags sedan förhandlingarna bröt samman i förra veckan.
För varg gäller nuvarande uppgörelse om tre valprevir inom de tre gränslänen mot Sverige.  2013 ska vargsaken tas upp igen. För lo och järv gäller forstsatt 2004 års uppgörelse.

Norskt citat
"Dette historiske rovdyrforliket er helt håpløst. Jegerne får innvilget nødvergerett for hund, og Norge skal forhandle med Sverige om at grenseulvene skal telles med i det latterlige bestandsmålet på 3 årlige ynglinger. I tillegg skal rovviltnemdene forvalte rovdyr lokalt, noe som er tragisk med tanke på hvilke personer som sitter i de nevnte nemdene. Alle er imot ulv. I praksis vil det trolig blir svært få rovdyr her i landet. Det blir noe sånt som: " Så klart Norge skal ha ulv. Vi skal bare ha dem i Sverige!"

Så här säger SRFs systerförening i Norge, Våra Rovdjur
- Strider mot naturskyddslagen

Foreningen Våre Rovdyr mener rovdyrforliket er en fallitterklæring fra den rødgrønne regjeringen. De tviler også på lovligheten.
Styreleder Arne Flor i Foreningen Våre Rovdyr (FVR) kaller forliket for «historisk med vond smak».
– Stortingsforlik eller ei – dette er regjeringens ansvar og regjeringens fallitt. Stoltenberg-regjeringen reduserer med overlegg bestandsmålet for bjørn slik at det enda mindre enn før kan kalles en bestand, sier Flor.
Han mener forliket er i strid med naturmangfoldloven, grunnlovens paragraf 110b og Bernkonvensjonen.
– Dette er fallitterklæring av regjeringen at man nå har bestemt seg for å bryte lover og konvensjoner og neglisjere det store folkeflertallet som ønsker levedyktige bestander av rovdyr i Norge, mener Flor.
Han peker på at bjørnen har status som sterkt truet på den nasjonale rødlisten.
– Verden har vel knapt sett maken til behandling av rødlistede arter fra et land som skryter for en hel verden av å være en miljønasjon, sier han.

Dokument för nedladdning!

Rovviltforliket 16 juni 2011.pdf