Nio får dödade av varg på Alfta finnskog

2011-10-21 |

Gården Uppegårds i Skräddrabo på Alfta finnskog

Hösten är svart både för får och varg. Ytterligare nio får har dött i en vargattack i landet. Den här gången på den idylliska gården Uppegårds i Skräddrabo på Alfta finnskog.
Attacken upptäcktes i onsdags morse.

Tre får dödades direkt vid angreppet och sex tvingades man avliva för deras skador.
De återstående sex fåren har man nu flyttat hem närmare gården och på kvällar och nätter spelar en högtalare dansbandsmusik för att hålla vargen borta.
Skräddrabo ligger utefter Bergslagsdiagonalen mellan Falun och Alfta och området ingår reviret Sjösvedenreviret som är nytt sedan förra året.
Ä Vi har haft får här i 18 år och har tidigare klarat oss. Vi har bara väntat på det här. För två år sedan stod en stor fin varg här utanför huset och nosen inställd mot fåren. Jag fick då jaga iväg den, berättar fårens ägare Lennart Gustavsson för helahalsingland.se.

Flera attacker med många dödade
Vargattackerna har i höst varit fler än vanligt är känslan. Framför allt i de södra delarna av landet. Problemet är inte antalet attacker utan antalet djur som dör vid varje attack. Och i höst har det varit många attacker där många djur dött i enskilda attacker: nio i Skräddrabo, 25 i Malungsfors, 27 på Vikbolandet, 15 i Helgbo och flera som tagit mellan fem och tio djur.
Och det är naturligtvis inte hållbart i längden.

Gemensam satsning
Myndigheter och djurägare i vargrevir måste ta ett samlat grepp och se till att stängslingen runt djuren blir vargsäkra. Länsstyrelserna i södra Sverige dit många ungvargar nu vandrar när de lämnar sina hemrevir måste ha en helt annan beredskap. Det måste finnas till exempel akutnät som användas direkt dagen efter första attacken som i fallet med den norska Kynnatiken som slog sig ner i sydvästra Småland. Nätet betställdes när attackerna rullade på.
Hade man fått upp nätet redan efter första attacken och hon kommit tillbaka till det dukade bordet från förra kvällen men nu mötts av en ordentlig stöt hade hon sannolikt kommit på andra tankar om får. Det finns exempel på att detta fungerar och gjort vargar "fårrena".

SRFs stängslare hjälper tlll
Rovdjursföreningen har genomfört flera stängslingar runt om i varglänen och står beredda att göra en insats på olika sätt. Inte minst kan föreningen hjälpa till med "konsulthjälp".
I många fall räcker det att förstärka traditionella fårnät med enkel eltråd uppe och nere. Och då handlar det om helt andra kostnader jämfört med att sätta upp nya rovdjursanpassade stängsel. Effekten blir densamma vad man än väljer enligt SRFs stängslare.

Se folder nedan

Dokument för nedladdning!