Nationalekonom tror på rovdjursturism

2010-11-09 |

– Jag tror att rovdjursturism har en stor framtid. Även rovdjur som man inte ser, sa Stefan Fölster, nationalekonom och chefsekonom på Svenskt näringsliv, när han talade om "Rovdjursturisms dolda potential" på seminariet i Järvsö.

På seminariets andra dag ägnades förmiddagen åt varumärken och hur man bygger varumärken kring rovdjursturism.

Ett varumärke är något tydligt identifierbart och som väcker känslor, sa Ulf Lovén, ordförande i Svenska ekoturismföreningen, inledningsvis.

Stefan Fölster, som har forskat i hur man lyckas med rovdjursturism och som har jobbat med företagsklimat, talade om värdet i de djur man inte ser, och vad jag önskar mig som kund.

De synliga värdena av rovdjursturism är safari och jakt. De dolda värdena är rovdjurens påverkan på skog och bytesdjur och den biologiska mångfalden.

Relaterade länkar

Gå till arkivet