LRF Dalarna och SJF Dalarna kräver skyddsjakt i Björnåsreviret

2012-08-17 |

Pressen på Dalarnas Länsstyrelsen ökar, detta efter att den i veckan avslog tre ansökningar på skyddsjakt i Björnåsreviret efter flera vargattacker på får på olika fäbodar inom reviret.
Nu vänder sig LRF Dalarna och Jägareförbundet i Dalarna till landshövdingen med krav på att beslutet omprövas.

LRF och SJF Dalarna har skickar en gemensam skrivelse till landshövdingen med krav på att Länsstyrelsen måste ge tillstånd för skyddsjakt på varg i reviret.
-Vi kräver att landshövdingen omedelbart agerar och ser till att skyddsjakt medges. Läget är akut, säger Thomas Björklund, ordförande i Jägareförbundet till dt.se.
På kort tid har närmare 40 får dödats av vargar i fyra av Faluns fäbodar. Något som Thomas Björklund, Jägareförbundet Dalarna, och Jonny Jones, LRF Dalarna, ser som helt oacceptabelt. De vill se skyddsjakt på varg i Björnåsreviret skriver tidningen.
De drabbade fäbodarna är: Kurberget, Alderbacka, Grejsan och Nysjön.
Samtliga föbodar ligger inom Björnåsreviret som etablerades år. Sannolikt finns det valpar i reviret. Från varje fäbod har ansökan om skyddsjakt lämnats in, tre har fått avslag och den fjärde och senaste från Nysjön är under behandling.

Påtryckningar på landshövdingen
Och nu trycks det alltså på från ollka håll för att få till stånd en skyddsjakt. Förutom LRF och Jägareförbundet har Centern lokalt i Falun skickat in sina synpunkter. Man menar att dessa vargar måste tas bort eftersom risken annars är stor att de sprider viljan att ta tamdjur till sina avkommor eftersom attacker på tamdjur enligt centerpartiet är genetiskt betingat.
– Utan att vara genetiker har jag förstått att det är vissa individer som ger sig på tamdjur. Vi tycker att det är lämpligt att tillåta skyddsjakt på sådana djur. Om inte fortplantar sig de indviderna och problemen fortsätter, säger Mats Dahlström, vice ordförande i Centern Falun till DalaDemokraten.se.
Han är en av författarna till skrivningen, den andre är Dan Westerberg som är ordförande i Falucentern ,
Nu vädjar Centerpartiet i Falun att ansvariga på Länsstyrelsen gör en annan avvägning.