Länsstyrelsen oroas av oskyggt vargbeteende i Riala

2011-05-27 |

Foto: Länsstyrelsen. Bilden tagen i samband med märkningen av Rialavargarna i februari förra året..

Tidigare har Länsstyrelen i Stockholm avslagit ansökningar om skyddsjakt på vargarna i Rialareviret, men nu efter två nya händelser frågar man i ett kompletterande yttande till Naturvårdsverket om man i framtiden får räkna med skyddsjakt i reviret för att tillgodose kraven i rovdjurspolitiken - att vargar ska hålla avstånd till människan.

Tidigare sade Länsstyrelsen kategoriskt nej till skyddsjakt, nu frågar man om det inte krävs att skyddsjakt blir ett normalt inslag i revir som Riala, om tilltron till rovdjurspolitiken kräver ett större mått av avskildhet och avstånd mellan varg och människa.
De händelser det handlar om är dels den då en en varg jagades bort med en kastad tidning och dels då en varg gick in i en hästhage och inte lät sig skrämmas bort trots sopkvast och två personer. En halvtimma tog det att få vargen bort från hagen.

Så här skriver Länsstyrelsen i ett pressmeddelande:
– Vargarnas beteende vid de två senaste händelserna bryter mot vad som hittills ansetts acceptabelt, men några tydliga riktlinjer om detta finns inte och inte heller några tydliga parallella fall, säger Hanna Dittrich Söderman, rovdjurshandläggare vid Länsstyrelsen.

Det är sannolikt att vargar i mera tätbefolkade områden blir mera oskygga än vargar i andra revir.

– Skulle tilltron till rovdjurspolitiken kräva ett större mått av avskildhet, avstånd med mera leder detta i så fall till att skyddsjakt behöver bli ett mera normalt inslag i revir av Rialas karaktär, säger Hanna Dittrich Söderman.

Länsstyrelsen utesluter inte att de incidenter som inträffat den 10 respektive den 21 maj kan motivera att skyddsjakt tillgrips. Frågan kompliceras dock av att någon specifik varg inte har identifierats och att tiken i reviret sannolikt har fått valpar.

SRF säger nej till eventuell skyddsjakt
För att understryka det olämpliga i att en prata om skyddsjakt i nuläget gick Svenska Rovdjursföreningens ordförande Roger Olsson ut i TV4 Nyheterna under lördagen och påpekade att instrumentet skyddsjakt är för att man ska kunna ta bort problemdjur.
- Ingen vet vilken varg det är som ligger bakom närkontakterna den senaste tiden. Det kanske är fler än en varg, säger han.

Se inslaget på länk nedan - 1.37 in i nyheterna.

Dokument för nedladdning!

Närkontakt i Riala.pdf