Länsstyrelsen i Värmland vill ha sändare på vargarna och möjlighet att glesa reviren

2011-11-15 |

Faksimil NWT. Jägareförbundet Värmland samlade länets riksdagmän för varggenomgång på måndagen.

Jägareförbundet Värmland ordnade på måndagen ett möte med Värmlands riksdagsledamöter om rovdjursförvaltningen i länet.
Länsstyrelsens rovdjursansvarige Lars Furuholm fick också chansen att lämna sin önskelista till politikerna:
– Vi vill förse fler vargar med sändare och få möjligheten att ta bort hela vargrevir, säger Lars Furuholm.
Det skriver Svensk Jakt på sin hemsida.

Samtidigt säger Svenska Jägareförbundets rovdjursexpert Gunnar Glöersen till Nya Wermlands-Tidningen att han är pessimist vad gäller den utlovade utökade skyddsjakten som ska i morgon onsdag som förslag från Naturvårdsverket ska lämnas över till Regeringen.
Under mötet talades också siffror. Och man kan undra varför inte Jägareförbundet kan hålla sig tlll de siffror som presenterades av forskarna så sent som förra veckan. Enligt Gunnar Glöersen är spannet för populationen i Sverige för våren 2011 upp till 350. För bara en vecka sedan var den upp till 325 för hela Skandinavien.
- Kanske vi nu har 450, sa Gunnar Glöersen enligt NWT.