Jägare i Västmanland strejkar för ökad regional förvaltning

2011-09-06 |

Faksimil Svensk Jakt

Jägareförbundet Västmanland kommer tills vidare inte att rovdjursinventera, inte delta i eftersök på trafikskadat vilt och inte delta i någon skyddsjakt på rovdjur.
Orsaken är att länsförbundet anser att det inte finns någon regional förvaltning värd namnet i länet.
– Vi kan inte hitta ett enda beslut som rör rovdjursfärvaltningen som i praktiken har tagits på regional nivå, säger ordförande i Jägareförbundet Västmanland Torbjörn Larsson till Svensk Jakt.

– Politikerna har tagit ifrån oss besluten i frågor där de lovat oss regional förvaltning. Vi stänger inte dörren helt, vi håller den på glänt, men det är upp till bevis nu. Vi vill ha konkreta bevis på att regeringen menar allvar med det de lovat, säger han till Svensk Jakt.

Lista med krav i ett pressmeddelande
"Det regionala medbestämmandet fungerar inte i Västmanland. Beslut fattas över huvudet på medlemmarna i Viltförvaltningsdelegationen. Jägareförbundet Västmanland kräver att vi omedelbart får en regional förvaltning värd namnet. Till dess att regeringen har visat att man har för avsikt att genomdriva sina vallöften har Jägareförbundet Västmanland beslutat att:

• Vi kommer inte medverka vid rovdjursinventering
• Vi kommer inte ta ansvar för eftersök av trafikskadat vilt i vårt varglän
• Vi kommer inte medverka vid eventuell skyddsjakt på rovdjur
• Vi kommer inte medverka till att förankra den svenska rovdjurspolitiken
• Vi accepterar inga inplanteringar av varken vuxna vargar eller valpar i Västmanland
• Vi kräver att staten kompenserar jägarna/hundägare fullt ut för den skada som ett vargrevir innebär

Även i Örebro jäser det
I grannlänet Örebro strejkar också Jägareförbundets medlemmar. Men här vänder man sig mot regeringens undfallenhet mot EU när man stoppade licensjakten på varg nästa år och tog bort taket på vargpopulationen.

Jägareförbundet Örebro säger nej till både skyddsjakt och inventeringar, inget sägs om insatser vid trafkskadat vilt.

Under en kretskonferens nyligen tog länsföreningen ett uttalande som går ut på tålamodet är slut.
”Genom åren har de löften vi fått gång på gång brutits, de inventeringar vi lagt ner stort arbete på att genomföra oavsett väder och snödjup har förbigåtts och nu lägger man ner licensjakten i stället för att ta striden för den förda rovdjurspolitiken mot EU-kommissionen. Förtroendet för regeringen och deras myndigheter kan inte bli lägre nu!”