Folkaktionen samlades för att inte ställa upp mer

2011-11-13 |

"Tydligen ska man vara drabbad själv innan man förstår vad det här handlar om"
Med den meningen inledde Nils Björklund, ordförande i Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik Dalarna, lördagens stormöte i Skeer som fyllde folkparken med 350 jägare, fäbodbrukare, renskötare och andra intresserade.
Mötet resulterade i ett enigt beslut att inte ställa upp i någon form av eftersök eller inventeringar i länsstyrelsens regi. Dessutom sade mötet nej till att delta i en eventuell vargjakt i framtiden.

Jägareförbundet Dalarna stöder inte en bojkott av trafikskadat vilt.
– Det är en jaktetisk fråga. Det är viktigt att förkorta ett skadat djurs lidande, säger Thomas Björklund, ordförande i Jägareförbundet Dalarna till Svensk Jakt.
Samtidigt är han tydlig med att även Jägareförbundet Dalarna är mycket kritiskt till rådande rovdjurspolitik.
Nisse Björklund och Lars-Erik Kalles gav en återblick av de otaliga uppvaktningar som gjorts genom åren och som inte gett något resultat.
– Egentligen är det inte vargen som är vårt problem, utan okunniga politiker som inte förstår att det inte går att förena varg med den tradition och värden vi har här i landsbygden. Vi har tidigare försökt att använda oss av demokratiska metoder och haft otaliga förhandlingar med myndigheter av olika slag. Ingen har lyssnat på oss och nu är det dags att en gång för alla att visa att vi inte kan samarbeta med myndigheter som inte bryr sig om landsbygden, sa Nils Björklund.