En varg får skyddsjagas på Vikbolandet utanför Norrköping

2011-08-23 |

Vid fem tillfällen har varg attackerat får på Vikbolandet utanför Norrköping i sommar.

Naturvårdsverket har gett tillstånd till skyddsjakt på en varg på Vikbolandet i Östergötlands län. Där har får rivits vid fem tillfällen i sommar.
Däremot avslås ansökan om skyddsjakt på en varg i Hällestad där två angrepp skett.

Naturvårdsverket bedömer att det är en varg som orsakat skadorna på Vikbolandet och en annan i Hällestad.
– Akutstängsel har satts upp vid fårhagar på Vikbolandet, men vi bedömer att det inte är möjligt att på kort sikt skydda så stora områden som behövs med rovdjursavvisande stängsel. Därför är skyddsjakt den möjlighet som nu återstår att förebygga nya angrepp, säger Göte Hamplin, handläggare på Naturvårdsverket.
Länsstyrelsen i Östergötland och Viltskadecenter gör samma bedömning.
– Skyddsjakten på denna varg hotar inte vargens överlevnad i Sverige. Utvecklingen för stammen är positiv. Den senaste inventeringen visar att det föddes 28 nya vargkullar år 2010, varav 3 i gränstrakterna mot Norge, säger Per Risberg, biträdande projektledare Robust Viltförvaltning.
Det är Lantbrukarnas Riksförbund i Östergötland som ansökt om skyddsjakt med fullmakt från fyra tamdjursägare i de berörda områdena.