Efter 80 mil stängsel ska Sven-Olof trappa ner

2011-05-26 |

Faksimil GT

Sveriges rovdjursstängslare nummer ett, Sven-Olov Lövgren från Ljungsbro, tillbringade en hel helg i början av maj i Österfärnebotrakten. Tillsammans med stängslare i Svenska Rovdjursföreningens östgötagrupp och lokala medlemmar, hjälpte de Maria Brook att sätta upp rovdjursavvisande elstängsel runt beteshagar för att skydda hennes getter från rovdjurs­angrepp.

Ett tiotal personer satte under två dagar upp stolpar, skruvade isolatorer och drog tråd runt beteshagen vid Hornbergsvägen.
Sven-Olov Lövgren har genom ideellt arbete i tolv år skyddat betesdjur från rovdjursangrepp, men nu ska han trappa ner, som han säger. Från att ha åkt runt om i landet ska han i fortsättningen bara stängsla i Öster­götland och Södermanland.
– Ett par långväga stängslingar har vi kvar. En i Järbo i juni och en till hösten i Västmanland, berättar Sven-Olov.
– Men det är de sista långväga jobben vi gör.
– Vi har fått igång stängslingsgrupper i Stockholm och Västra Götaland som nu klarar sig själva och vi räknar med att det även kommer igång en grupp som klarar sig själv här i Gävleborg, säger han.