SRF om faran för överavskjutning

2009-12-29

Licensjakten på varg: Fara för överavskjutning!

Svenska Rovdjursföreningen kräver att Naturvårdsverket släpper läns-kvoterna stegvis för att undvika överavskjutning.

Nu på lördag, den 2 januari, ger sig över 10 000 jägare ut i skogen för att döda 27 vargar i Mellansverige. Jakten är beslutad av Riksdagen. Såsom jakten nu är upplagd finns det alldeles för stor risk att för många vargar blir skjutna.

I ett brev till Naturvårdsverket kräver därför Svenska Rovdjursföreningen att verket gör mer för att inte för många vargar ska bli dödade. Risken är särskilt stor under jaktens första timme.

- Vi föreslår att jägarnas tilldelning av vargar ska släppas stegvis, så att inte alla vargar ska få skjutas första dagen. Då kan risken för överskjutning minska något. Enligt EU-s riktlinjer får det inte finnas sådana risker när det gäller jakt på hotade arter, säger Krister Persson, ordförande i SRF.

Som det nu är får 9 vargar skjutas samtidigt i vardera Värmland och Dalarna, samt 3 i vardera Västra Götaland, Örebro och Gävleborgs län. Jägarna får använda skoter för att ringa in vargarna före jakten, som då kan bli alldeles för effektiv.

Rovdjursföreningen vill att högst en tredjedel av respektive kvot – det vill säga tre respektive en varg per län får skjutas – under ett steg i taget.

För mer information kontakta:
Krister Persson, ordförande Svenska Rovdjursföreningen 070-643 88 69

Dokument för nedladdning