Jakten på Junselevargen avbryts efter överklagan från Svenska Rovdjursföreningen

2013-01-23

Förvaltningsdomstolen beslutade idag att avbryta skyddsjakten på den genetiskt värdefulla vargtiken i Junsele. Domstolen biföll det omedelbara jaktstopp som Svenska Rovdjursföreningen krävde i en överklagan under tisdagen.

Det är första gången som en skyddsjakt på varg i Sverige stoppas på grund av att en miljöorganisation överklagar jaktbeslutet.

- Jag är oerhört glad och lättad i dag, nu får vargtiken en ny chans att bidra med sina värdefulla gener till vargstammen, säger Ann Dahlerus, generalsekreterare på Svenska Rovdjursföreningen. Det här är en historisk seger för rättssamhället, eftersom vi inte haft rätt att överklaga jaktbeslut till domstol tidigare.

Skyddsjakten har nu avbrutits i avvaktan på en rättslig prövning. I överklagan ifrågasätter Svenska Rovdjursföreningen bland annat Naturvårdsverkets bedömning om att man provat alla andra lösningar och att skyddsjakt därför är den enda utvägen.

- Det här är ett gyllene tillfälle för myndigheter och rennäring att på allvar försöka hitta lämpliga lösningar som underlättar en samexistens med rovdjur, säger Ann Dahlerus.

Sammanlagt har vargtiken, tillsammans med den nu skjutna hannen, rivit tio renar under en period på minst fyra månader. Nu är vargtiken ensam och renarna får bara finnas nedanför odlingsgränsen fram till sista mars.

- I relation till de tusentals renar som finns i området är skadan hittills begränsad och om två månader kommer det inte finnas några renar i området, säger Ann Dahlerus.