Tips om Junselevargen kan belönas med 100 000 kronor.

2014-04-17 |

Foto: Länsstyrelsen

Svenska Rovdjursföreningen utlyser en belöning på upp till 100 000 kronor till den som kan lämna tips om vad som hänt med den försvunna Junseletiken och hennes hane. Upplysningarna ska leda till att vargarna hittas döda eller levande eller på annat sätt innebära att det går att fastställa vad som har hänt.

Junseletiken och hennes hane är försvunna från sitt revir. Trots länsstyrelsens försök att hitta vargarna har inga spår efter dem synts till sedan i mitten februari 2014.

Vargar lämnar normalt inte sitt revir under längre tid, särskilt inte under parningstiden som inträffar i februari och tiden därefter fram till i maj-juni när valparna ska födas. Junseletiken kan ha varit dräktig när hon och hanen försvann.

Förhoppningsvis är vargarna fortfarande vid liv. Annars kan det  finnas flera olika förklaringar till försvinnandet och brott kan inte uteslutas.

Junseletiken är genetiskt viktig och har efter att ha blivit flyttat fyra gånger, förlorat två hanar och varit föremål för flera skyddsjaktsbeslut och rättsliga processer blivit rikskänd. Hennes okuvliga vilja att överleva har gett henne ett stort folkligt stöd. Svenska Rovdjursföreningen har lyckats rädda livet på henne fram till februari då hon försvann spårlöst.

Allt detta tillsammans gör att det är oerhört viktigt att hitta tiken och att fastställa vad som hänt henne och hennes partner. Därför utlyser Svenska Rovdjursföreningen belöningen på 100 000 kronor.

Flera tips har kommit in till Rovdjursföreningen.
Lyssna på P4 Västernorrland här

Här nedan kan du läsa pressmeddelandet och villkoren
för belöningen.

Läs pressmeddelandet här