Rovdjursföreningen överlämnar licensjakten på varg att avgöras av Högsta förvaltningsdomstolen

2017-12-28 |

Igår onsdag meddelade Kammarrätten att inte ge prövningstillstånd för överklagandet av licensjakten på varg, som ska inledas nu på tisdag den 2 januari. Idag har Rovdjursföreningen överklagat Kammarrättens beslut till Högsta Förvaltningsdomstolen. Samtidigt begärs inhibition av jakten, för att inga vargar ska hinna dödas innan saken är prövad.

Föreningens ordförande var inte nådig i sin kritik av Kammarrättens negativa och kortfattade beslut. "Nonchalant hantering" och "en skam för svenskt rättsväsende" var några omdömen efter beskedet från Kammarrätten.

Rovdjursföreningen hade i sin överklagan till Kammarrätten, av
Förvaltningsrättens beslut, tagit upp en lång rad anledningar till att
länsstyrelsernas jaktbeslut i sig är felaktiga. Och att dessa skäl missförståtts av Förvaltningsrätten eller att rätten helt förbisett dessa.

- I vårt nya överklagande förklarar vi att det finns flera saker som är viktiga att domstolarna reder ut, säger Torbjörn Nilsson, ordförande i Svenska Rovdjursföreningen.
- En grundläggande sak är att beslut om jakt på skyddade arter ska grundas på uppskattning av antalet levande djur, och inte som nu på siffror som innehåller ett stort antal djur som redan är döda.

Föreningen har starka skäl att tvivla på riktigheten i
Förvaltningsrättens beslut. Kammarrätten borde uppmärksammat detta och gett prövningstillstånd.

Det blir nu Högsta Förvaltningsdomstolen som får ta ställning till om besluten om licensjakten är riktiga eller inte.

Föreningen har också begärt inhibition av jakten.

Dokument för nedladdning!

SRF Överklagande.pdf