Direkt från rättegången i Hudiksvall mot de två som misstänkts dödat en ung vargtik på sjön Fansen

2013-04-17 |

Under andra rättegångsdagen gjorde rätten syn av 42-åringens skoter som åklagaren hävdar användes när vargen kördes på.

Två män boende i Hälsingland är misstänkta för att 6 februari 2011 med skoter och skidor jagat och kört på en ung vargtik på sjön Fansen i Bollnäs kommun. Vargen slogs sedan ihjäl med ett kraftigt slag mot huvudet.
Kammaråklagare Åse Schoultz har åtalat dem för grovt jaktbrott.
rovdjur.se finns på plats och du kan följa rättegången under de två dagar som rättegången är beräknad.

09.30 - De åtalade kallas till tingssal 1 av rättens ordförande Tomas Sandström.

- Kammaråklagare Åse Schoultz inleder med att beskriver gärningen som de två misstänkta männen 52 och 42 år gamla är misstänkta för. De har 6 februari jagat och kört på en varg med snöskoter och sedan slagit ihjäl vargen med en påk med kraftigt slag mot huvudet som krossades.

- Båda bestrider brott genom sina advokater Thomas Martinsson och Björn Hurtig.

Åklagaren utvecklar åtalet

- För att göra detta åskådligt visa hon ett bildspel som förflyttar oss till sjön Fansen tre mil söder om Bollnäs. Här görs fynd av både den döda vargen och slaktplats.
Jakten på sjön avslöjas av två vittnen 6 februari som läser "jakten" med hjälp av spår efter varg, skoter och skidor i snön på sjön.

- Allt som hänt ligger som en öppen bok. Spårningen på skidor av vargfamiljen, förföljandet med skoter, påkörningen och ihjälslagningen och slutligen spåren som leder fram till den sten uppe i skogskanten där vargkroppen tryckts ner i glipa och sedan gömts under snö.

- Ungtiken jagas med skotern 500 meter på sjön och körs på minst fyra gånger innan hon blir liggande och sedan ihjälslagen.

- Åklagare Schoultz visar bilder på den ihjälslagna vargtiken. Hjässan på huvudet är helt krossat.
Obduktionen av vargtiken hos Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, visar att hon hade flera inre blödningar orsakade av kraftig våld när hon fortfarande levde. Schoultz vill påvisa att dessa blödningar härstammar från de tillfällen då vargen blev påkörd av skotern.

- Blod i skoterspåren på sjön konstateras av Grimsölaboratoriet komma från arten varg som individbestäms till en vargtik född våren 2010 Sjösvedenreviret där sjön Fansen ligger. De hårtussar som hittas i spåren kan inte knytas till arten varg, bara att de kommer från ett hunddjur.

- Ett viktigt bevis att de båda männen varit på platsen 5 februari är att deras mobiler 24 gånger under dagen kopplas upp mot GSM-masten nära Fansen. Vid ett tillfälle kopplade båda deras telefoner samtidigt mot masten.

- Skotern som användes står på en verkstad i norr om Sandviken. Skador konstateras på platskarossen.
Flera hårstrån hittas på olika håll på skotern. Det närmaste man kommer i analysen av dessa är att samtliga kommer från hunddjur.

- På platsen på sjön där skoterföraren och skidåkaren möts sedan vargfamiljen stöts upp finns DNA från 52-åringen i urin där någon kissat. Från mötesplatsen tolkar skidåkaren bakom skotern tills dess att skotern inleder jakten på den unga vargtiken som viker av över sjön från övriga vargar som försvinner upp i skogen.

- 42-åringens advokat Björn Hurtig hakade upp sig på att spåren efter skotermattan i snön var 42-45 centimeter, och i servicegaraget 38 centimeter. Han menade att bredden inte stämde överens. Åklagaren kontrar med att när skotern står stilla i snön vid Mötesplatsen på sjön är bredden på spåret är 38 centimeter men när skotern körs är spårbredden upp mot 45 centimeter.

- När åklagaren Schoultz är klar undrar 52-åringens advokat Thomas Martinsson om inte det begärda skadeståndet på drygt 24 000 kronor är för högt med tanke på att den dödade vargtiken är av skandinaviskt ursprung, alltså inavlad.

- Paus

Förhör med 52-åringen
52 åringen berättar om sitt naturintresse. Han högsta önskan är att kunna ta bilder på en vargslagen men levande älg. Han påstår att en älg kan leva upp till en och en halv dag om vargarna äter försiktigt av den.
Han förklarar de många samtalet med 42-åringen att de hade pratat om en skoteraffär.

Åklagare Schoultz: - Hur var din kontakt med 42-åringen den här helgen.
Träffas ni under helgen.
52-åringen: - Nej.
Schoultz påminner om att 42-åringen i polisförhör berättat att 52-åringen var hemma hos honom under söndag eftermiddag.
52-åringen: - Jag var där och provkörde skotern.
Åklagaren tar upp 52-åringens DNA i urinet som finns vid Mötesplatsen på sjön.
Han har väldigt svårt att förklara hur hans DNA kan finnas på sjön eftersom han inte varit på sjön.

Åklagaren förhör 42-åringen

Åk: - Var befann du dig 6 februari 2012
42: - Förmodligen hemma
Åk: - När köpte du skotern som fanns på service?
42: - I december 2010
Åk: - När skadades skotern
42: - När den tippade omkull. Det behövs inte mer än så för att det ska bli skador i plastkarossen.
Åk: - Var inte skotern inne för repration i början av februari 2011.
42: - Förmodligen.
Åk: - Var det du som hämtade ut den.
42: - Borde varit jag
Åk: - Lämnade du in den igen i februari och vem lämnade in den?
42: - Kan varit så jag

För att vara ägare till en ny skoter har han väldigt dåligt reda på vad han gjort eller inte gjort med skotern under februari.

I polisförhör säger 42-åringen att han lämnat in skotern 3 februari till företaget där den är köpt.
Enligt företaget hämtades den ut igen 4 februari. I förhör hösten 2011 säger 42-åringen att skotern under helgen 5 till 6 februari var inne för service hos företaget där den köptes.

Han vet inte säkert om han lånar ut sin mobiltelefon. Han förklarar att eventuella samtal med 52-åringen den aktuella helgen rörde björnjakt och en skoteraffär.

Varför han och 52-åringen har en intensiv telefonkontakt under lördag 5 februari får vi aldrig något svar på. Men han erkänner att de pratat med varandra och då har det gällt skotern.

En sambo till kusin skickade i början av augusti 2011 ett SMS till 42-åringen med texten "Du har jobb nu". Det handlade om att en varg under två dygn varit nära tamdjuren hemma hos kusinen.

Försvararen Björn Hurtig förhör 42-åringen

- Hur mycket skoter kör du per år.
- 400 till 500 mil. Det blir främst körning i området runt Fansen.
Försvararet försöker sedan leda i bevis att skadorna på hans skoter kommer från tuff avancerad körning.
Och han lånar gärna ut sina skotrar.

Om håret från hunddjur på skotern.
- Vi har hundar hemma på gården. Hade varit förvånad om det inte funnits hundhår på skotern.

Paus

Förhör med den person som är misstänkt för skyddande av brottsling i samband med hanteringen av skotern som figurerar i utredningen.

Han har haft affärekontakter med 42-åringen. Det är det enda.
Sista skotern han sålde till 42-åringen är han lite osäker på när det var. Men att det var innan polisen 25 februari 2011 hämtade skotern som misstänktes vara inblandad i tjuvjakten på Fansen.

Skotern levererades med bredare skidor än original. Även mattan var utbytt mot en högkammad matta som är 38 centimeter. Den enda som passar på en Skidoo-skoter.

Nu kommer säljaren ihåg att de var i december 2010 som skotern levererades till 42-åringen.
En torsdag (3 februari enligt vad 42 sade tidigare) lämnades skotern in för tändstiftsbyte. Bytet gjordes på under fredagen (4 februari) och skotern hämtades på fredag eftermiddag/kväll. Några skador på skotern vid tändstiftsbytet kunde inte observeras av säljaren.
I början av efterföljande vecka kom skotern tillbaka hos säljaren. Man hade gjort upp att säljaren skulle få låna en databox för att prova på en annan skoter. När skotern kom tillbaka var originalskidorna påsatta. Men inga av de skador som fanns observerades av säljaren.

Säljaren förhördes 2 mars av polis och sade då att han fick in skotern för tändstiftsbyte torsdag 3 februari och att den hämtades under fredag 4 februari.
42-åringen har fortsatt att anlita säljaren för service på sina skotrar. Även har 42-åringen förmedlat kontakter med kompisar som köpt skotrar av säljaren.

Leif Holst som upptäckte jakten på Fansen is

Han ger en rak redogörelse vad som han och hans fru Gullan såg på sjön under lördagen 5 februari och söndagen 6 februari innan de överlämnar sina iaktagelser och anmälan till polisen.

Sedan ansätts han av båda försvararna som gör allt för att ifrågasätta hans trovärdighet genom att ge sig på hans turistföretag som bland annat omfattar utflykter med hundspann och en hemsida där vargyl utlovas som en möjlighet. Och av den anledninen inte skulle gilla de åtalade.

Rättegången fortsätter torsdag

Förhör med en av de poliser som deltog i undersökningen vid Fansen 7 februari
Berättar med egna ord vad han såg på platsen.
Vargen skotern och skidspåren hör ihop. Det framgår att något har körts på. Vi hittar blod och hår.
Vi ser vargspår på sjön. Vi kommer till en plats där skidspår och skoterspår möts och där hittar vi kissfläcken från skidåkaren.
Av spåren härifrån har skidåkaren tolkat efter skotern och korsar efter ett tag ett vargspår. Skotern viker av och fortsätter efter vargspåren. Skoterspåren slutar vid platsen där blod gömts under en snöhög.
Skidspåren ansluter till platsen och dessa fortsätter upp mot skogen till en avbruten trädstam.
Polismannen ser inget annat skidspår på den södra delen av sjön.
På en karta ser man strtäckan som skotern och skidåkaren följt ett vargspår. Skidåkaren har inte använt sina stavar utan tolkat med skotern.
När skoter och skridor rundar en ö i sydänden av sjön ser det ut som att ett antal vargar skräms upp från en daglega. Ett vargspår går österut följt av skotern och slutar i snöhögen med blod.

Advokat Thomas Martinsson vill veta om det upptecknats vad "upptäckaren" gjort på platsen. Polismannen känner inte tlll om det gjorts någon sådan uppteckning.

Båda advokaterna ställer frågor om hur protokollföreningen från brottsplatsundersökningen gick till 7 februari. Till slut får de reda på att det var en av övriga tre poliser på plats som ansvarade för protokollet och att polismannens iaktagelser fanns i dessa.

10 februari var polismannen tillbaka på platsen och hämta in urin från Mötesplatsen. Då fanns fortfarande skidspåret fram till kissfläcken kvar. Och några andra skidspår fanns fortfarande inte på sjön så även Mötesplatsen gick inte att ta miste om.

Förhör med Naturbevakaren som var med på Fansen 7 februari

Jobbat på heltid på Länsstyrelsen sedan åtta år. Jägare sedan 50 år.

Hans berättelse med egna ord stämmer väl överens med övriga vittnesuppgifter från sjön. Allt finns där, de ensamma skidspåren, Möteplatsen mellan skotern och skidspåren, skidspåren fram till en kissgrop, tolkningen på skidor efter skotern som går söderut...
Han visar på en karta var i berättelsen han befinner sig.

Skotermattan är han med och mäter till 38 centimeter då skotern står stilla vid Mötesplatsen. Han har ingen förklaring till varför två skotermattor som mäts vid Högen är 42 och 45 centimeter. Han har ingen förklaring till detta.

Tidigare på fråga från åklgaren säger Naturbevakaren att spåren efter skotermattorna blir bredare då skotern körs, särskilt om det handlar om en högkamsmatta.

10 februari åker han tillsammans med polismannen ovan för att hämta in ett urinprov från skidåkarens kissgrop. Redan på måndagen hade han varit där och lagt in koordinaterna på sin GPS, så det var lätt att hitta tillbaka. Och det fanns inga andra skidspår än de som fanns på sjön.

Björn Hurtig vill veta varför Naturbevakaren när han blev naturbevakare gick ur de organisationer han då var medlem i. Han var medlem i bl a Jägareförbundet, Naturskyddsföreningen och Rovdjursföreningen.
Hurtig undrade om han ändå inte hade sina ideal kvar även om han lämnade dessa föreningar.
Jag har inget speciellt ideal, är bara allmänt naturintresserad svarar han.

Thomas Martinsson vill veta vad åklagaren pratade med Naturbevakaren om under pausen eftersom åklagaren begärde extra tio minuter.
Nb: - Vi hälsade och pratade om min förestående pension. I övrigt inget särskilt.

Expert på GSM-samtal och uppkopplingar till basstationer förhörs

Tre master är inblandade i utredningen: Fansenmasten, Annerforsmasten och Viksjöforsmasten
Trafiken från och till 42-åringens och 52-åringens telefoner har jämförst med trafiken med de tre masterna.

5 februari pratar de med varandra 14 gånger
6 februari fem gånger varav ett samtal kopplar upp mot Fansenmasten för båda.

Förhör med bilinspektör som undersökt skotern

18 augusti 2011 gjordes besiktningen. Polisen vill ha hjälp med att förklara skadorna.
Förutsättningarna, att skotern misstänktes används för att köra på en varg var kända av inspektören.

Hittade ett litet hårstrå som togs tillvara. Stråt satt fast, inkilat med kraft.
Gick sedan över att inspektera skadorna. Mycket spräckt och skadat både utanpå och på insidan. Skadorna fanns på höger framsida. Högre fäste hade gått av. Inga repor fanns på karossen framtill.
Han avfärdar att skotern körts in i en sten eller träd.

Björn Hurtig: Kan du utesluta att skadorna uppkommer om man rullar med skotern.
Bi: Det kan jag nästan utesluta.
BH: Nästan..?
Advokaten ger sig inte, han vill att inspektören svarar på om han kan utesluta att typen av skada kan uppstå om man voltar med skotern.
Inspektören ger sig inte heller, han vill veta förutsättningarna för volten.
Han säger till slut att han inte vet.
Sedan följer en diskussion om inspektören kan säga vilken hastighet skotern hade när den körde på vargtiken.
Vilket han naturligtvis inte kan. Inspektörens uppfattning är att den körs på studsar upp och landar på skotern framtill.
Hela denna diskussion är märklig eftersom ingen hittills ifrågasatt om det är en varg som körts på.

Skotern finns nu utanför Tingsrätten och rätten går nu ut för att titta på skadorna.
Inspektören visar var hårstråt satt inkilat vid höger skida, hur plastkåpor och stag sitter löst som om något landat på nospartiet, hur låsanordningar slagits sönder.

Slutplädering av åklagaren
Att en vargvalp är dödad på sjön Fansen 6 februari är klarlagt anser åklagare Schoultz.
Hon anser det vara styrkt att det handlar om bara en skidåkare och en skoter som är inblandade.
Att det är 52-åringen som urinerat i snön anser hon också vara styrkt. Hans DNA finns i urinet och det finns inga andra spår efter skidor än de som går fram till platsen han kissat och sedan därifrån då han tolkar söderut med skotern.
Hon anger också mobiltrafiken mellan de misstänkta och närliggande mobilmaster under dagarna före och under dagen då vargen dödades.
Beträffande hårstrån som hittades på skotern säger Grimsö att det handlar om hår från hunddjur. Ett hår som hittas på bakre delen av dynan konstateras komma från hund.
Mattbredden 38 centimeter stämmer med mattan på skotern som har en högkam-matta.
Sammantaget allt detta plus att skotern var ute den aktuella helgen är det ställt utom rimligt tvivel att 42-åringen kört sin skoter på sjön Fansen 6 februari och där kört på en varg och sedan dumpat den bakom en sten.
Jakten på vargtiken har skett tillsammans med 52-åringen i samförstånd.
Åklagaren påminner om alla skador som vargtiken får under tiden som hon fortfarande levde innan hon slogs ihjäl. Hon kan inte tänka sig ett grymmare sätt att ta död på ett djur.
Rätten skall därför döma båda för grovt jaktbrott med påföljden tre år. Åklagaren vill också ha skotern förverkad särskilt med tanke på grymheten i jakten.
Hon vill också att ett skadestånd till staten utdöms.

Björn Hurtig slutpläderar
Håller med om att det finns besvärande omständigheter får hans klient - telefonkontakten, den trasiga skotern,
Han menar dock att ingen sett att 42-åringen köra skoter på Fansen 6 februari. Det finns inget som binder hans skoter till påkörningen av vargen.
Han lägger fram två äldre mål som handlar om indiciemål. Ska någon fällas måste kriterier vara uppfyllda. Han menar att det saknas direkt bevisning för att 42-åringen varit på platsen, det saknas teknisk bevisning och det går inte att utesluta annan gärningsman.
Telefonsamtalen är besvärande, men de visar inte var min klient befann sig när samtalen kopplades upp och de kan ha handlat om den skoteraffär som båda säger att de pratat om.
Han ifrågasätter också skadorna på skotern, kan de ha orsakats av en kollision med en varg.
Hurtig anser att åklagarens utredning i denna del är svag. "Skadorna på skotern är inte grund för att ställa min klient till ansvar".
Under slutet av februari och början av mars 2011 genomfördes en hemlig telefonavlyssning av de båda misstänktas. Men denna gav inget som tydde på att de varit inblandade i att ha dödat vargen på Fansen. Detta ser han som ett bevis för att de inte har något med vargens död att göra.
Ingen teknisk bevisning finns som knyter min klient till brottet. Utredningen utesluter inte att det finns en annan gärningsman.

Thomas Martinsson slutpläderar

Hans klient har urinerat på platsen, Martinsson säger att det är besvärande. I övrigt ifrågasätter han hur brottsplatsutredningen gått till och hur anmälaren agerat på platsen innan alla bevis säkrats.
Rätten har att ta ställning till om hans klient gjort det åklagaren påstår. Är det verkligen bortom all rimlig tvivel att han är den skyldige.
Åklagaren har inte styrkt att det varit en brottslighet och att 52-åringen skall frikännas.

Fredag 3 maj 14.00 meddelas dom

Dokument för nedladdning!